Waarom minder mensen slagen voor hun theorie

By | 28 januari 2015

Volgens de laatste nieuwsberichten slagen steeds minder cursisten in één keer voor hun theorie-examen. Voorheen lag het aantal dat de eerste poging succesvol was rond de 45 procent, maar volgens recente peilingen is dit gedaald tot onder de 40 procent. Wat zijn mogelijke oorzaken en wat kunnen we er aan doen?

Examens moeilijker?

Het CBR heeft laten doorschemeren dat zij de examens hebben aangepast. Voorheen kwamen veel situaties van de vragen op het examen bijna exact uit de oefenstof. Maar nu niet meer en het is nu dus zeker van belang dat de leerling wel degelijk de verkeerssituaties zelf dient in te kunnen schatten en beoordelen. Ook wordt er strenger gecontroleerd op spieken en andere frauduleuze praktijken. Zo lijkt het of deze aanpak veel verschil maakt. Het kost de leerling meer tijd en dus geld om nu het examen af te ronden. Dit resulteert wel in weggebruikers van een hoger niveau en dat komt de verkeersveiligheid ten goede.

Rijscholen

Vrijwel iedere kwalitatieve rijschool hamert er op dat de leerlingen zo snel mogelijk hun theorie halen en dit niet steeds verder uit te stellen. Het is immers benodigd als men het rij-examen aan wil vragen. Feit is dat het de gehele beleving in de lesauto gunstig beïnvloedt en meer rijplezier geeft als men op de hoogte is van alle verkeersregels. Als dit vrijwel vanzelfsprekend is voor de bestuurder kan er met veel meer rust in het hoofd gereden worden. Dit voorkomt ook onnodige ongelukken.

Meer aandacht in het onderwijs

Wat opviel in het nieuws was dat de verkeerslessen op school zeer weinig effect hebben in de praktijk. Zo worden de nodige onderwerpen wel aangehaald op school maar is er hierna weinig van terug te zien in echte verkeerssituaties. De kinderen weten vaak niet hoe te handelen wat resulteert in paniekmomenten en onnodige stressmomenten. Ee oplossing is het geven van meer praktijklessen, omdat de levensechte situaties nu eenmaal beter blijven hangen dan ze alleen uit het boekje te leren. Niet alleen de basischolen maar ook het middelbaar onderwijs moet meer aandacht aan de verkeerslessen geven. Er wordt zelfs gepleit voor een wekelijks terugkerend uurtje verkeersles door een speciale docent. Of het zo ver komt is de vraag, maar een positief effect zal het zeker hebben.

Betere voorbereiding

Tenslotte kan de oorzaak ook gewoon zijn dat er te laconiek gedacht wordt over het theorie-examen. Doordat de examens pittiger zijn geworden komt men er niet meer met een slechte voorbereiding. Door de rijschoolhouders kan aangegeven worden dat er niet te makkelijk gedacht moet worden over het examen en dit zeker serieus genomen dient te worden. Wellicht is het aantal geslaagden over een jaar dan weer in een stijgende lijn te zien.