De grote winterbandentest 2015

By | 9 oktober 2015

Onlangs zijn de onderzoeksresultaten van de grote winterbanden test door de ANWB gepubliceerd. Belangrijk, want goede winterbanden zijn een must in deze donkere maanden. De winterbanden werden getest op sneeuw, ijs, nat en droog wegdek. Daarnaast werd het geluidsniveau, brandstofverbruik en slijtage gemeten. Van de 35 verschillende banden sprongen er vijf uit.

Testwinnaars van de bandentest

bandenDeze testwinnaars behaalde een eindbeoordeling van vier sterren, ofwel ‘goed’.

– Continental WinterCtc TS 850
– Yokohama W.drive V905
– Goodyear UltraGrip 9
– michelin Alpin A4
– Dunlop Winter Response 2

Ronduit de slechtste band is de Avon IceTouring ST. De remweg op het asfalt is 8 meter langer dan de beste band in deze categorie en op beton zelfs 13 meter. Ook begint deze band bij aquaplanning op een lagere snelheid te glijden, dit is dramatisch in vergelijking met de besten banden. De kosten van de winterbanden uit de test liggen tussen 220, – en 480,- Euro per set. Dit is dus inclusief montage, balanceren, verwijderingsbijdrage en btw. Een misverstand is dat goede banden duurder zijn. In dit geval is de slechtste band duurder dan de goedkoopste uit de top vijf, namelijk: Dunlop Winter Response 2 voor slechts 80 Euro. Ook haalde de Viking SnowTech II, vanaf 300,- Euro per set, dezelfde eindscore als de Michelin Alpin 5, vanaf 480,- Euro.

Winterbanden hebben meer profiel, dus meer grip op vochtig, besneeuwd of glad wegdek. De gemiddelde remweg met zomerbanden op sneeuw met een snelheid van 50 km/u ligt gemiddeld rond de 65 meter. Bij winterbanden is dit de helft minder. Toch moet men ook bij winterbanden de rijstijl met wintersweer aanpassen, dit betekent: snelheid aanpassen en meer afstand houden. Vooral in de nacht zien verkeersdeelnemers elkaar minder goed. Dagrij verlichting en xenon lampen in de winter zorgt ervoor dat je meer kan zien en eerder gezien wordt. Naast winterbanden, xenon verlichting is ABS een nuttig hulpmiddel. De meest moderne auto’s zijn ermee uitgerust. Deze technologie zorgt ervoor dat de wielen niet blokkeren tijdens het remmen. Op glad en besneeuwd wegdek zal de ABS snel ingrijpen, omdat het tenslotte glad is. Een beter oplossing is om gedoseerd te remmen, snelheid bij te stellen en het houden van meer afstand.

De gemiddelde gebruiksduur van winterbanden ligt voor de beste banden rond de 60.000 km, wat gelijk staat aan ongeveer vier winters (afhankelijk van het aantal kilometers dat gereden wordt. Zodra het profiel minder is dan 4 mm, dan zal je de banden moeten vervangen.